"Ik wil alles weten: over muziek, andere culturen, nieuwe technologieën, sociale verhoudingen, gedrag(sverandering)"
Ontmoet Arnoud Evenhuis
“Ik ben Arnoud Evenhuis. Ik ben eigenaar en Creative Director van Buenaparte.
Ik doe dit werk al sinds 2010. Eerst bij Noordwest12 en 9 jaar geleden begon ik Buenaparte.
Eerst als freelancer, sinds 4 jaar met personeel.”
Nieuwsgierigheid leidt tot eigen stijl
“Mijn stijl is voornamelijk tot stand gekomen door alles om me heen.
Het begint met verwondering en een vragende houding.
Ik wil alles weten: over muziek, andere culturen, nieuwe technologieën, sociale verhoudingen, gedrag(sverandering).
Ik ontwikkel oplossingen voor problemen middels design en communicatie.”
Design vanuit het hart
“Ik haal veel inspiratie uit Zuid-Amerikaans design.
Tijdens mijn opleiding aan de kunstacademie heb ik hier een boek over gekocht en was
ik zo verkocht dat ik twee bureaus in Argentinië en Brazilië heb aangeschreven voor een stageplek.
Vervolgens heb ik een half jaar in Buenos Aires gewoond en stage gelopen.
Dit heeft een grote impact gemaakt. De losheid waarmee zij design maken, vanuit het hart in plaats van allemaal regels,
heeft mij heel erg geïnspireerd. Dat doe ik nog steeds. Dingen moeten goed voelen; dat zie je en weet je meteen!”
"mijn handtekening? vrolijk, vrij en vriendelijk. een beetje hoe ik zelf ben"
Plan van aanpak
“Het creatieve proces gebeurt voornamelijk mijn hoofd.
Het idee schrijf ik uit op papier en werk dit vervolgens verder uit op de Mac.
Voor het uiteindelijke resultaat werken we vaak samen met andere makers:
we creëren de "ingrediënten" met bijvoorbeeld een
fotograaf, videograaf, tekstschrijver, illustrator of andere maker.”
Steeds een nieuw avontuur
“Het leukste aan een creatieve baan vind ik de variatie.
Iedere keer weer in een andere wereld duiken, andere mensen leren kennen,
met andere mensen werken, nieuwe oplossingen verzinnen, nieuwe uitdagingen aangaan en mensen helpen en/of blij maken.
En natuurlijk mooie en slimme dingen creëren!”
Positive Propaganda
“Zo nu en dan zetten we zelf een project op. Dat ontstaat vaak uit een frustratie,
pijn of juist liefde voor iets. Zo is Positive Propaganda
(meer ruimte voor positiviteit op straat) ontstaan.
Happy Plantsoen (overlast aanpakken middels gedragsverandering) en Hufterproof Agency
(creative agency's aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor huftigere communicatie en reclame).
Dit werken we met ons team uit tot een campagne of iets dergelijks.”
Mijn ontwerp voor het Sampleboek van PeterPrint
“We vinden het belangrijk onze opdrachtgevers altijd te verbazen met onze oplossing en uitkomsten.
Oftewel: we want to blow their mind to confetti!
Toen ik de papiersoort en de folie holografisch confetti toebedeeld kreeg,
wist ik genoeg: dat wordt de link!
De stijl en het ontwerp zijn niet volgens strakke zelfopgelegde designregels gemaakt:
los en vrij in een combinatie tussen typografie, fotografie en grafische vormen waardoor het een spannend beeld wordt. “
Drukwerk: misschien wel belangrijker dan ooit
“Drukwerk is een belangrijk middel, nog steeds.
Misschien zelfs wel belangrijker dan ooit.
Door onze gehaaste levens en de hoeveelheid content die je elke dag tot je neemt en het gemak waarmee je iets verstuurt,
is het juist goed om te vertragen.
Door een persoonlijke kaart te sturen, een magazine of boek te lezen, een poster te zien… ’langzame media’.”
"Door onze gehaaste levens en de hoeveelheid content die je elke dag tot je neemt,
is het juist goed om te vertragen”