Hoe ontwerp je je eigen visitekaartjes in 6 stappen?
Je wil een creatief visitekaartje maken, eentje waarmee je direct een goede eerste indruk maakt. Maar hoe pak je dat aan? In 6 stappen helpen we je op weg!
9.5 / 10 uit 1631 reviews bij Feedback Company
9.5 / 10 uit 1631 reviews bij Feedback Company
Je wil een creatief visitekaartje maken, eentje waarmee je direct een goede eerste indruk maakt. Maar hoe pak je dat aan? In 6 stappen helpen we je op weg!
Wil je je eigen visitekaartjes gaan ontwerpen? Dat is een leuk ontwerpklusje! Het kan soms wel even puzzelen zijn om op een klein formaat jouw hele look & feel, én relevante contactinfo kwijt te kunnen. Maar of je nu voor je bedrijf ontwerpt of voor jezelf, met deze 6 stappen helpen we je op weg en laat jij de allermooiste visitekaartjes drukken!
Een eigen visitekaartje is een persoonlijke en praktische manier om contactgegevens uit te wisselen, maar ook om te laten wie je bent en wat je doet. Heel wat info die erop komt dus. Maar welke info zet je op je visitekaartje? Het is gebruikelijk om het volgende op een visitekaartje te zetten:
Ook zie je tegenwoordig steeds vaker dat de social media accountnamen op een visitekaartje staan. Daarnaast, als uit jouw bedrijfsnaam niet te herleiden is wat jouw bedrijf doet, is het slim om dit in een aantal woorden op je visitekaartje te zetten. Vermeld je jouw eigen e-mailadres of telefoonnummer? Het kan handig zijn om ook de algemene contactgegevens van je bedrijf te vermelden. Wordt het wat druk op je kaartje? Dan zijn gevouwen visitekaartjes een uitkomst. Zo blijft je visitekaartje overzichtelijk!
Laat je ook visitekaartjes voor je collega’s drukken? Voor elke medewerker maak je dan een nieuw ontwerp aan. Bij elke collega zet je indien aanwezig hun functie, eigen telefoonnummer en e-mailadres. Je kunt bij ons meerdere ontwerpen aanleveren zonder dat je opnieuw opstartkosten hoeft te betalen.
Voor het drukken van visitekaartjes kun je uit verschillende formaten kiezen, bijvoorbeeld een standaardformaat. Maar hoe groot is een standaard visitekaartje? In Europa is het standaard-visitekaartje circa 55 bij 85 mm, dus 5,5 x 8,5 cm. In de Verenigde Staten, Canada en Australië is de standaard 3.5 inch x 2 inch (circa 50 x 90 mm, dus 5 x 9 cm). Deze zijn dus wat smaller en en wat meer langgerekt. Ben jij een globetrotter? Dan kan het handig zijn om je kaartjes te ontwerpen naar het standaardformaat van deze landen.
Wil je geen standaardformaat aanhouden? Je kan natuurlijk ook kiezen voor je eigen formaat, en zelfs voor je eigen vorm. Juist de creatieve (vaak afwijkende) kaartjes vallen op. Wat dacht je van vierkante, of zelfs ronde visitekaartjes?! Daarmee weet je zeker dat je visitekaartjes zullen opvallen.
Nu kan het ontwerpen beginnen! Je kunt hiervoor programma's gebruiken zoals Adobe InDesign of Illustrator. Houd bij het ontwerpen van je visitekaartjes je specifieke huisstijl in gedachten, om een consistent merkimago te creëren of te behouden. Gebruik dus je huisstijlkleuren en het huisstijllettertype.
Gebruik daarbij niet te veel lettertypes en lettergroottes. Dit wordt namelijk al snel slordig op zo’n klein kaartje. Probeer het ontwerp van je visitekaartje zo rustig en overzichtelijk mogelijk te houden. Vooral bij een visitekaartje is de regel: alleen vermelden wat nodig is! Zorg dat je contactinformatie bij elkaar op 1 kant staat. Zorg ook voor voldoende lucht in je design. Zet teksten dus niet te dicht op de rand. Hiervoor adviseren we: houd minstens 5 mm afstand tussen je ontwerp en de randen. Zo zullen er bij eventuele (minimale) verschuivingen tijdens het snijden van je kaartjes geen teksten of illustraties wegvallen. Heb je een kader in je ontwerp? Pas ook dan op. Lees hier meer over in onze blog over kaders.
De voorkant van je visitekaartjes gebruik je als eyecatcher. Hier zet je bijvoorbeeld je logo of een mooie illustratie op. Een creatief en opvallend visitekaartje blijft veel langer hangen! Hieronder zie je alvast wat mooie voorbeelden ter inspiratie.
Voor echt bijzondere visitekaartjes kun je kiezen voor visitekaartjes met foliedruk en visitekaartjes met Spot-UV lak. Hiermee kun je bijvoorbeeld alleen je logo of een bepaalde tekst uitlichten. Ook kun je je kaartjes laten lamineren, waardoor ze er super-de-luxe uitzien, én veel langer mooi blijven. Met soft touch mat laminaat voelen ze zelfs lekker aan! En wil je dat je hoekjes mooi blijven? Dan is het afronden van de hoeken ook nog een supertof idee. Maakt het gelijk lekker speels!
Belangrijk: bekijk in deze fase ook alvast de aanleverspecificaties van visitekaartjes. Bij PeterPrint lever je een drukklaar bestand aan. Zo lever je altijd een PDF bestand aan, met onder andere 3mm afloop aan alle zijden van je ontwerp. Ook als je al een bepaalde papiersoort voor ogen hebt, is het goed om hier in je ontwerp alvast rekening mee te houden. Een papiersoort zoals Kraftpapier is namelijk totaal anders dan MC glanzend. Ook voor extra afwerkingen zoals foliedruk en witte inkt gelden speciale aanleverspecificaties.
Nu je weet hoe je ontwerp eruit gaat zien, kun je een papiersoort kiezen. Hiervoor hebben we ook een speciale blog geschreven: Populaire papiersoorten voor visitekaartjes.
Bij de afwerkingen foliedruk en Spot-UV lak kun je kiezen uit drie gestreken papiersoorten: MC mat, Sulfaatkarton dubbelzijdig en Sulfaatkarton enkelzijdig gestreken. Ook bieden we deze glanzende afwerkingen aan op ongestreken papier, namelijk op King HVO. Deze papiersoort heeft ook een licht textuurtje, en geeft een mooi contrast tussen de glanzende folie en het matte papier.
Verder hebben we nog speciale papiersoorten met glans (MC glanzend), milieuvriendelijke papiersoorten (PaperWise, Rebello, Kraftpapier en BioPuur), gekleurd zwart papier (Black), textuur-papiersoorten (Tintoretto Gesso, Texture Vergé en Linnenpersing), en ons licht glinsterende Parelmoerpapier.
Een leuk extraatje op Kraftpapier, PaperWise en de gekleurde papiersoorten is de optie witte inkt. Omdat deze papiersoorten een wat donkere ondertoon hebben, geeft de speciale witte inkt een mooi contrasterend effect. Bekijk hiervan leuke voorbeelden op onze Meesterwerken!
Qua papierdikte is de regel: hoe hoger het grammage, hoe steviger. Dus waar je 250 grams MC mat gemakkelijk kan buigen, gaat dit bij 400 grams al een stuk moeilijker. We adviseren dan ook om een wat hoger grammage te kiezen voor een lekker stevig visitekaartje, en om je kaartjes te lamineren bij gestreken papiersoorten.
Tip: bestel ons Sampleboek om alle papiersoorten goed te kunnen vergelijken!
Denk bij het kiezen van je aantal na over je doel met de visitekaartjes. Ga je de kaartjes uitdelen op een beurs of geef je ze alleen aan vrienden en kennissen? Hoeveel visitekaartjes je nodig hebt, hangt natuurlijk af van wat je ermee gaat doen. Onze klanten bestellen gemiddeld tussen de 50 en 500 visitekaartjes per keer. Dat is nogal een verschil natuurlijk ;). Om je nog een iets duidelijker beeld te geven: 100 en 250 stuks zijn de meest geliefde aantallen.
Je kunt natuurlijk altijd eerst een klein aantal visitekaartjes bestellen en kijken hoe het loopt. We leveren de visitekaartjes namelijk zo snel dat je nooit met een lege voorraad zal zitten. Meestal heb je ze al binnen één werkdag thuis. Je kunt ook in een paar klikken jouw visitekaartjes herbestellen, wat het nog gemakkelijker maakt. Aan de andere kant is het vaak voordeliger om gelijk een grote voorraad te bestellen. Experimenteer in onze calculator met het aantal stuks en je specificaties om de prijzen te vergelijken. Hier zie je ook gelijk al de verwachte levertijd van je kaartjes. Handig!
Je hebt je papiersoort gekozen, je weet hoeveel kaartjes je wil, je bestand opgeslagen als PDF/X1-a:2001, en de aanleverspecificaties nog even gedubbelcheckt. Jij bent klaar, bestellen maar! Via onze productpagina voor visitekaartjes bestel je de kaartjes heel gemakkelijk. Je ziet gelijk hoeveel het gaat kosten, en we geven je een indicatie van de leverdatum. Na de betaling upload je je bestanden. Deze gaan vervolgens door de bestandscontrole. Na goedkeuring van de bestanden kun je achterover gaan zitten en jouw visitekaartjes binnen enkele werkdagen verwachten!
Je kunt aan de slag! Kom je er toch niet helemaal uit? We kunnen natuurlijk altijd even met je meedenken. Neem gerust contact met ons op! We helpen je graag.
Over de auteur
Vera werkt als marketeer bij PeterPrint. Met haar voorliefde voor design en papier is werken bij PeterPrint een schot in de roos. Inmiddels maakt ze al zo'n vier jaar inspirerende drukwerkcontent, van blogs tot social media. Haar favoriete papiersoort is VoorBIJ papier: uniek en duurzaam.
Meer over Vera